Hoe rendabel is het om als webshop een eigen giftcard te hebben?

19 augustus 2021

Cadeaukaarten, giftcards, fashioncheque’s... Hoe relevant zijn deze in de fashionbranche? Geven we onze vrienden en familie nog steeds een cadeaukaart van zijn of haar favoriete winkel? Of gebeurt dat niet meer? Hoe rendabel zijn eigen cadeaukaarten voor (web)winkels? Buckaroo onderzocht het antwoord op deze vragen.

Populairiteit cadeaukaarten

Danny Boersma salesmanager bij GivaCard, een bekende cadeaukaartuitgever in Nederland en België, vertelt over de branche. "Al meer dan 12 jaar zijn we verantwoordelijk voor de vele cadeaukaarten die je ziet staan in de displays van horeca, winkels en webshops. We werken daarbij samen met kassasystemen en payment service providers." De verkoop van cadeaukaarten toont al jaren een groei van maar liefst 20% per jaar, het gaat goed met de branche. Met corona; vlogen de aanvragen toen binnen? Danny: "We hebben met corona een stijging in de verkoop van cadeaukaarten gezien, maar we zijn niet overspoeld met aanvragen. Of je winkel goed loopt ligt toch wel echt aan de daadkracht en creativiteit van de retailer zelf. Maar een eigen cadeaukaart kan zeker helpen bij klantloyaliteit en je cashflow."

Zeer rendabel

Een eigen cadeaukaart blijkt ontzettend rendabel. “Het zorgt direct voor cashflow, dat staat buiten kijk”, Danny vervolgt: “Bij de verkoop van de kaart heb je het geld al binnen. En als de kaart verzilverd wordt ligt de besteding hoog. Ook in de crisis van 2008 bleef de verkoop van cadeaukaarten stabiel. Dat gold niet alleen voor de algemene giftcards, zoals de FashionCheque of VVV-bon, maar voor ook de cadeaukaarten van winkels zelf.”
Met de coronacrisis bleek er echter wel een klein probleem: hoe kom je aan een cadeaukaart als de winkels dicht zijn?

Online koppeling

"Een online koppeling is een must. Dat was het al, maar dit is mede door de coronacrisis steeds belangrijker geworden", benadrukt Danny. Geef je als winkel al cadeaubonnen uit, maar zijn deze handgeschreven of nog niet gekoppeld aan je webwinkel dan kunnen je klanten deze online niet verzilveren. Om je klanten online cadeaukaarten te laten verzilveren heb je een koppeling nodig met een payment service provider (PSP), bijvoorbeeld met Buckaroo. GivaCard werkt nauw samen met Buckaroo. Billy Kielman, payment specialist bij Buckaroo: “Je eigen cadeaukaart kan worden opgenomen in je checkout als een betaalmethode. Betaalt de klant met een cadeaukaart en blijft er een restbedrag over? Dan kan dit resterende bedrag worden voldaan via iDEAL, creditcard, PayPal of een andere betaalmethode. Dit kan bijvoorbeeld ook nóg een andere cadeaukaart zijn."

Overbesteding en klantbinding

Waarom is het voor een winkel interessant dat een cadeaukaart ook daadwerkelijk verzilverd wordt? Het zou toch eigenlijk ook prima zijn als de cadeaukaart lekker in de keukenlade of mail-inbox verjaard? Als winkelier heb je dit geld immers toch al binnen? Danny corrigeert hierin: “De ervaring leert dat het voor de retailer veel gunstiger is als de giftcard wél wordt verzilverd. Cijfers tonen aan dat gemiddeld drie tot zelfs vijf keer het bedrag wordt besteed dat op de giftcard staat.” Overbesteding heet dat. Dat is uiteraard veel gunstiger voor de omzet. Maar er gebeurt nog meer wanneer de giftcard daadwerkelijk verzilverd wordt; er komt iemand jouw (web)winkel binnen. De ontvanger van de cadeaukaart is misschien iemand die nog niet bekend is met jouw merk. Een potentiele nieuwe klant dus. Maar ook als het wel een bekende klant is dan zorgt een (herhaal)bezoek voor klantbinding. Bovendien heeft de koper van de giftcard jouw shop of producten gematched op de smaak van de ontvanger ‘echt iets voor jou’. Daarmee is kans aanzienlijk groter dat de klant daadwerkelijk tot aankoop overgaat.

Succesverhaal

Een voorbeeld van een modewebwinkel met een eigen cadeaukaart is Girav. Girav haalt veel profijt uit hun eigen giftcard. Het is niet zomaar een uitgeschreven tegoedbonnetje of een code op mail, maar ze maken van hun cadeaukaart echt een beleving. Met een luxe verpakking en een zwarte glimmende kaart met daarop het blauwe Girav logo. Waarom loopt de Girav cadeaukaart zo goed? Jordi van Staveren, shopmanager Girav verklaart dit met het feit dat de websitebezoeker van Girav niet altijd op zoek zijn naar een shirt voor zichzelf, maar ook graag een shirt cadeau doet. En daarbij is het natuurlijk lastig een keuze maken voor een ander. Geef je een polo of een t-shirt? V-hals of ronde hals? En welke maat? "Een keuze maken voor een ander is nog niet zo gemakkelijk. Onze giftcard biedt daarin uitkomst. Het voorkomt dat de websitebezoeker eindeloos ronddwaalt op de webshop om uiteindelijk met een lege winkelmand te eindigen. Daarbij draagt de Girav Giftcard sterk bij aan de klantbeleving van ons merk."

Kosten eigen cadeaukaart

Is dat duur, een eigen cadeaukaart? "Een digitaal startpakket is beschikbaar vanaf 95 euro, daarvoor krijg je een abonnement voor de eerste 6 maanden, een koppeling met je kassasysteem en payment service provider en uiteraard je eigen (digitale) giftcardontwerp. Je kunt dan direct starten met de verkoop van je eigen cadeaukaart in je webshop. Na de eerste 6 maanden betaal je 25 euro per maand. Wil je ook fysieke cadeaukaarten verkopen, dan kan dit vanaf 1,25 euro per stuk bij een afname van 250 stuks. Deze komen met cadeauenvelopjes en kun je uitbreiden met luxeverpakkingen." Over de aankopen draag je geen marge af, zoals dat bij algemene cadeaukaarten zoals de VVV-cadeaukaart of FashionCheque wel het geval is. Aan de payment service provider betaal je enkel de transactiekosten.

Actief promoten

Oké, je hebt een cadeaukaart. En nu? Danny: ''Zorg voor mooie klantbinding. Ga er actief mee aan de slag. Actief promoten van je cadeaukaart maakt echt het verschil. We zien dat winkels of webwinkels die zelf de cadeaukaart actief promoten wel 60% meer verkopen dan een shop die de kaart niet-actief verkoopt." Hoe doe je dat dan? "Via social media, maar ook een display in je winkel helpt ontzettend goed, deze krijg je er van ons standaard bij. Het is een kwestie van ‘zien is kopen’. Zet je giftcard op je homepage, prijs hem aan. En hoe de cadeaukaart eruitziet is zeker van belang. Vergeet niet op de kaart ook het woord ‘cadeaukaart’ of ‘giftcard’ te vermelden, zodat het niet alleen een kaartje wordt met je logo erop. Maak de cadeaukaart aantrekkelijk! Je kunt all-the-way gaan met een luxe-geschenkverpakking. Ook kun je een eigen cadeaukaart ontzettend goed inzetten als promotiemiddel. Geef bij een eerste aankoop bijvoorbeeld en giftcard t.w.v. 5 euro weg om herhaalbezoek te stimuleren. Er zijn veel mogelijkheden, maar hoeveel je eruit haalt dat hangt grotendeels af van de creativiteit en inzet van de retailer. Het allerbelangrijkste voor nu is dat je cadeaukaart online te verzilveren is."
 

Ook een eigen cadeaukaart? Deze is direct aan te vragen bij GivaCard. Neem contact met ons op en we bespreken de wensen en behoeften voor jouw eigen cadeaukaart. 

Dit artikel is geschreven door en eerder gepubliceerd op de website van Buckaroo & Fashion United.

Zijpendaalseweg 41
6814 CC Arnhem
Nederland

info@givacard.nl
www.givacard.nl
+31 26 379 43 76

Copyright © Givacard  |  Website: Pencilblocks  |  Webdesign: Pencilpoint - creatief in vorm & inhoud